I dag
Ny særudstilling: "Da hverdagen stjal billedet - i Holland og Danmark" på Nivaagaard
I 1600-tallets blomstrende hollandske kunstscene skete et bemærkelsesværdigt skift, da malere i stigende grad kastede sig over skildringer af hverdagens begivenheder og genstande.
Søndag den 28. januar til søndag den 16. juni 2024, kl. 11-20 & 11-17.
I 1600-tallets blomstrende hollandske kunstscene skete et bemærkelsesværdigt skift, da malere i stigende grad kastede sig over skildringer af hverdagens begivenheder og genstande.
I det 19. århundrede fulgte Danmark trop med samme motiver, hvilket senere blev fremhævet som den danske guldalder. Nivaagaards Malerisamling præsenterer en nyskabende udstilling, der sammenstiller anerkendte mesterværker og oversete skatte fra begge perioder. Udstillingen - "Da hverdagen stjal billedet - i Holland og Danmark"
Den 28. januar 2024 åbner Nivaagaards Malerisamling dørene til en storslået særudstilling, der dykker ned i to perioder af kunsthistorien. Med 200 års mellemrum brød disse perioder med tidligere kunstneriske fremstillinger og lod hverdagens scener indtage lærreder og hjem.
Genremaleriet i fokus
Udstillingen sætter fokus på genremaleriet, hvor anonyme mennesker spiller hovedrollen i fortællende motiver i hverdagens omgivelser. Disse billeder, sanselige og humoristiske, pudsige eller moraliserende, er rige på detaljer såsom glitrende kobberkedler, bløde tekstiler og reflekser i et ølglas.
Fortællinger fra hverdagen
Disse genremalerier er konstruerede fortællinger om det levede liv; de afspejler det, der kunne ses, høres, lugtes og smages. Over 100 værker fra førende museer og privatsamlinger i Holland, USA, Frankrig, England, Sverige og Danmark giver beskueren indblik i intime rum, vilde verdener, utæmmelige følelser, stor skønhed, begær og sult efter livet.
Hverdag og sanselighed - med 200 års mellemrum
Kunstnere i 1600-tallets Holland og Danmark revoluzionerede skildringen af hverdagslivet, samtidig med at de udviklede nye former for stilleben, landskabsmaleri og marinemaleri. Hollandsk barok blev beundret for sin levende skildring af almindelige menneskers liv, mens danske guldaldermalere i det 19. århundrede valgte at male den nære verden omkring dem.
Sanselighed og humor
I modsætning til det hollandske maleri præsenterer danske guldaldermalere en mere stille form for sanselighed. Humoren sprudler stadig i karikerede fortællinger, der skildrer samfundets personligheder. Genrebillederne opnåede popularitet i deres samtid, men nogle danske genremalere blev underkendt i eftertiden.
Barok og guldalder - i samling og aktuel forskning
Stifteren af Nivaagaards Malerisamling, Johannes Hage, var inspireret af den danske guldalder og det hollandske genrebillede. Museet præsenterer med stolthed udstillingen "Da hverdagen stjal billedet - i Holland og Danmark," der forener to af museets samlingsområder i et internationalt format.
Forskningens betydning
Udstillingen baserer sig på kunsthistoriker Kasper Lægrings post.doc. forskningsprojekt om hollandsk og dansk genremaleri, finansieret af Ny Carlsbergfondet og Aarhus Universitet. Den nyder også godt af ongoing forskning i den nederlandske og flamske samling på Nivaagaards Malerisamling, støttet af Kulturministeriets Forskningspulje og udført af museets specialkonsulent, prof. em. dr. Jørgen Wadum, og den hollandske kunsthistoriker, dr. Angela Jager.
Udstillingsdetaljer
Køb 3 i 30 dage billetten og få adgang til Karen Blixen Museum Rungstedlund, Kunsthallen Gl. Holtegaard og Nivaagaards Malerisamling i 30 dage (gælder ét besøg hvert sted). Kortet kan købes alle tre steder.
Kontakt: info@nivaagaard.dk / +4549141017.
I det 19. århundrede fulgte Danmark trop med samme motiver, hvilket senere blev fremhævet som den danske guldalder. Nivaagaards Malerisamling præsenterer en nyskabende udstilling, der sammenstiller anerkendte mesterværker og oversete skatte fra begge perioder. Udstillingen - "Da hverdagen stjal billedet - i Holland og Danmark"
Den 28. januar 2024 åbner Nivaagaards Malerisamling dørene til en storslået særudstilling, der dykker ned i to perioder af kunsthistorien. Med 200 års mellemrum brød disse perioder med tidligere kunstneriske fremstillinger og lod hverdagens scener indtage lærreder og hjem.
Genremaleriet i fokus
Udstillingen sætter fokus på genremaleriet, hvor anonyme mennesker spiller hovedrollen i fortællende motiver i hverdagens omgivelser. Disse billeder, sanselige og humoristiske, pudsige eller moraliserende, er rige på detaljer såsom glitrende kobberkedler, bløde tekstiler og reflekser i et ølglas.
Fortællinger fra hverdagen
Disse genremalerier er konstruerede fortællinger om det levede liv; de afspejler det, der kunne ses, høres, lugtes og smages. Over 100 værker fra førende museer og privatsamlinger i Holland, USA, Frankrig, England, Sverige og Danmark giver beskueren indblik i intime rum, vilde verdener, utæmmelige følelser, stor skønhed, begær og sult efter livet.
Hverdag og sanselighed - med 200 års mellemrum
Kunstnere i 1600-tallets Holland og Danmark revoluzionerede skildringen af hverdagslivet, samtidig med at de udviklede nye former for stilleben, landskabsmaleri og marinemaleri. Hollandsk barok blev beundret for sin levende skildring af almindelige menneskers liv, mens danske guldaldermalere i det 19. århundrede valgte at male den nære verden omkring dem.
Sanselighed og humor
I modsætning til det hollandske maleri præsenterer danske guldaldermalere en mere stille form for sanselighed. Humoren sprudler stadig i karikerede fortællinger, der skildrer samfundets personligheder. Genrebillederne opnåede popularitet i deres samtid, men nogle danske genremalere blev underkendt i eftertiden.
Barok og guldalder - i samling og aktuel forskning
Stifteren af Nivaagaards Malerisamling, Johannes Hage, var inspireret af den danske guldalder og det hollandske genrebillede. Museet præsenterer med stolthed udstillingen "Da hverdagen stjal billedet - i Holland og Danmark," der forener to af museets samlingsområder i et internationalt format.
Forskningens betydning
Udstillingen baserer sig på kunsthistoriker Kasper Lægrings post.doc. forskningsprojekt om hollandsk og dansk genremaleri, finansieret af Ny Carlsbergfondet og Aarhus Universitet. Den nyder også godt af ongoing forskning i den nederlandske og flamske samling på Nivaagaards Malerisamling, støttet af Kulturministeriets Forskningspulje og udført af museets specialkonsulent, prof. em. dr. Jørgen Wadum, og den hollandske kunsthistoriker, dr. Angela Jager.
Udstillingsdetaljer
- Titel: Da hverdagen stjal billedet - i Holland og Danmark
- Dato: 28. januar - 16. juni 2024
Køb 3 i 30 dage billetten og få adgang til Karen Blixen Museum Rungstedlund, Kunsthallen Gl. Holtegaard og Nivaagaards Malerisamling i 30 dage (gælder ét besøg hvert sted). Kortet kan købes alle tre steder.
Kontakt: info@nivaagaard.dk / +4549141017.
17. maj 2024
Gratis
Kor og klaver på Nivaagaards Malerisamling
Holte Kammerkor og pianist Laurits Dragsted byder på liflige toner fra Brahms' fyrige Zigeunerlieder over dansk romantisk musik til svensk korlyrik. Steen Lindholm dirigerer.
Fredag den 17. maj 2024, kl. 17:00.
Gratis for årskortholdere eller når entreen er betalt
Holte Kammerkor og pianist Laurits Dragsted byder på liflige toner fra Brahms' fyrige Zigeunerlieder over dansk romantisk musik til svensk korlyrik. Steen Lindholm dirigerer.
28. juni 2024
Ud med koen? Nivaagaard udstiller vores syn på koen gennem 500 år
I 1600-tallets blomstrende hollandske kunstscene skete et bemærkelsesværdigt skift, da malere i stigende grad kastede sig over skildringer af hverdagens begivenheder og genstande.
Fredag den 28. juni til søndag den 15. september 2024, kl. 11-20 & 11-17.
I 1600-tallets blomstrende hollandske kunstscene skete et bemærkelsesværdigt skift, da malere i stigende grad kastede sig over skildringer af hverdagens begivenheder og genstande.
I det 19. århundrede fulgte Danmark trop med samme motiver, hvilket senere blev fremhævet som den danske guldalder. Nivaagaards Malerisamling præsenterer en nyskabende udstilling, der sammenstiller anerkendte mesterværker og oversete skatte fra begge perioder. Et samfund bygget op om koen
Hvilken rolle spiller koen i Danmark? Og har vores syn på koen ændret sig? Ligesom koens berettigelse i de senere år er blevet genstand for den offentlige samtale, har kunstnere gennem de sidste 500 år beskæftiget sig med den. Fra guldalderen og frem til i dag har koen fungeret som motiv, symbol og nu også kontroversiel figur.
Læs mere om udstillingen på Nivaagaard Malerisamling
Samtidskunsten i dialog med ældre værker
I udstillingen 'Mælkeveje, koen i kunst og kultur' møder du kunstværker, der alle har det tilfælles, at de beskæftiger sig med koen på den ene eller anden måde. Fra yndige landskabsmalerier af græssende køer til klimabevidste og skeptiske samtidige værker.
Du vil opleve, hvordan samtidskunsten går i dialog med værkerne fra de sidste 500 år. Hvordan vores syn på det græssende dyr har ændret sig i takt med samfundets og klodens ændring. Du bliver konfronteret med temaer som identitet, klimakrise og køn - men også med den ophøjede betydning og de myter, der ligger i koen som figur.
Besøg Nivaagaard Malerisamling - Guldalder, rododendronpark og samtidskunst
Lad børnene skabe deres egen ko-kunst
Tag børnene med på værkstedet "MUUH". Her kan I hele sommeren fordybe jer i historier, kunst og spændende aktiviteter.
3 i 30 dage
Køb 3 i 30 dage billetten og få adgang til Karen Blixen Museum Rungstedlund, Kunsthallen Gl. Holtegaard og Nivaagaards Malerisamling i 30 dage (gælder ét besøg hvert sted). Kortet kan købes alle tre steder.
Kontakt: info@nivaagaard.dk / +4549141017.
I det 19. århundrede fulgte Danmark trop med samme motiver, hvilket senere blev fremhævet som den danske guldalder. Nivaagaards Malerisamling præsenterer en nyskabende udstilling, der sammenstiller anerkendte mesterværker og oversete skatte fra begge perioder. Et samfund bygget op om koen
Hvilken rolle spiller koen i Danmark? Og har vores syn på koen ændret sig? Ligesom koens berettigelse i de senere år er blevet genstand for den offentlige samtale, har kunstnere gennem de sidste 500 år beskæftiget sig med den. Fra guldalderen og frem til i dag har koen fungeret som motiv, symbol og nu også kontroversiel figur.
Læs mere om udstillingen på Nivaagaard Malerisamling
Samtidskunsten i dialog med ældre værker
I udstillingen 'Mælkeveje, koen i kunst og kultur' møder du kunstværker, der alle har det tilfælles, at de beskæftiger sig med koen på den ene eller anden måde. Fra yndige landskabsmalerier af græssende køer til klimabevidste og skeptiske samtidige værker.
Du vil opleve, hvordan samtidskunsten går i dialog med værkerne fra de sidste 500 år. Hvordan vores syn på det græssende dyr har ændret sig i takt med samfundets og klodens ændring. Du bliver konfronteret med temaer som identitet, klimakrise og køn - men også med den ophøjede betydning og de myter, der ligger i koen som figur.
Besøg Nivaagaard Malerisamling - Guldalder, rododendronpark og samtidskunst
Lad børnene skabe deres egen ko-kunst
Tag børnene med på værkstedet "MUUH". Her kan I hele sommeren fordybe jer i historier, kunst og spændende aktiviteter.
3 i 30 dage
Køb 3 i 30 dage billetten og få adgang til Karen Blixen Museum Rungstedlund, Kunsthallen Gl. Holtegaard og Nivaagaards Malerisamling i 30 dage (gælder ét besøg hvert sted). Kortet kan købes alle tre steder.
Kontakt: info@nivaagaard.dk / +4549141017.
2. september 2024
Rembrandt Reunited - Måske har Nivaagaards Rembrandt en makker
To portrætter, malet af Rembrandt på samme tid og oprindeligt en del af samme privatsamling, er nu midtpunkt for forskernes interesse.
Mandag den 2. september til søndag den 10. november 2024, kl. 11-20 & 11-17.
To portrætter, malet af Rembrandt på samme tid og oprindeligt en del af samme privatsamling, er nu midtpunkt for forskernes interesse.
Se portrætterne og find ud af, om der er en sammenhæng, når de for første gang i 223 år forenes i udstillingen 'Rembrandt Reunited' på Nivaagaards Malerisamling. Se de to Rembrandter, der måske hører sammen
Portrætterne er malet på samme tid og har tilhørt samme privatsamling. Og lige nu er et forskerhold i fuld gang med at undersøge, om de hører sammen.
Nivaagaards malerisamling har helt eksklusivt fået lov at låne Rembrandts Portræt af en 40-årig mand af Metropolitan Museum of Art i New York. Du kan se det i udstillingen sammen med Nivaagaards eget Rembrandt-maleri Portræt af en 39-årig kvinde.
Det er første gang i 223 år, at de to værker kan opleves sammen.
Besøg Nivaagaards Malerisamling - Guldalder, rododendronpark og samtidskunst
Malede Rembrandt en mand og en kvinde?
Ét af Nivaagaards Malerisamling mest værdifulde værker må uden tvivl være Portræt af en 39-årig kvinde, som Rembrandt malede i 1632. Maleriet forestiller en kvinde i præstekrave og sort kjole, der kigger ud på beskueren foran en sort baggrund. I hånden holder hun en lille bibel, og om munden tegner sig et forsigtigt smil.
I kunstkenderkredse har der i mange år været spekulationer om, om Nivaagaards maleri er malet enkeltstående, eller om det i virkeligheden hører sammen med et andet Rembrandt maleri, nemlig Portræt af en 40-årig mand. Her kigger en mand ud på beskueren iført præstekrave foran en sort baggrund.
Forskergruppen kommer med svaret
Rembrandt-udstillingen på Nivaagaards Malerisamling begynder med et forskningsseminar, hvor eksperter i Rembrandt vil sammenligne de to værker og komme med deres bud på, om de hører sammen.
Når du besøger udstillingen, vil du få svaret.
3 i 30 dage
Køb 3 i 30 dage billetten og få adgang til Karen Blixen Museum Rungstedlund, Kunsthallen Gl. Holtegaard og Nivaagaards Malerisamling i 30 dage (gælder ét besøg hvert sted). Kortet kan købes alle tre steder.
Kontakt: info@nivaagaard.dk / +4549141017.
Se portrætterne og find ud af, om der er en sammenhæng, når de for første gang i 223 år forenes i udstillingen 'Rembrandt Reunited' på Nivaagaards Malerisamling. Se de to Rembrandter, der måske hører sammen
Portrætterne er malet på samme tid og har tilhørt samme privatsamling. Og lige nu er et forskerhold i fuld gang med at undersøge, om de hører sammen.
Nivaagaards malerisamling har helt eksklusivt fået lov at låne Rembrandts Portræt af en 40-årig mand af Metropolitan Museum of Art i New York. Du kan se det i udstillingen sammen med Nivaagaards eget Rembrandt-maleri Portræt af en 39-årig kvinde.
Det er første gang i 223 år, at de to værker kan opleves sammen.
Besøg Nivaagaards Malerisamling - Guldalder, rododendronpark og samtidskunst
Malede Rembrandt en mand og en kvinde?
Ét af Nivaagaards Malerisamling mest værdifulde værker må uden tvivl være Portræt af en 39-årig kvinde, som Rembrandt malede i 1632. Maleriet forestiller en kvinde i præstekrave og sort kjole, der kigger ud på beskueren foran en sort baggrund. I hånden holder hun en lille bibel, og om munden tegner sig et forsigtigt smil.
I kunstkenderkredse har der i mange år været spekulationer om, om Nivaagaards maleri er malet enkeltstående, eller om det i virkeligheden hører sammen med et andet Rembrandt maleri, nemlig Portræt af en 40-årig mand. Her kigger en mand ud på beskueren iført præstekrave foran en sort baggrund.
Forskergruppen kommer med svaret
Rembrandt-udstillingen på Nivaagaards Malerisamling begynder med et forskningsseminar, hvor eksperter i Rembrandt vil sammenligne de to værker og komme med deres bud på, om de hører sammen.
Når du besøger udstillingen, vil du få svaret.
3 i 30 dage
Køb 3 i 30 dage billetten og få adgang til Karen Blixen Museum Rungstedlund, Kunsthallen Gl. Holtegaard og Nivaagaards Malerisamling i 30 dage (gælder ét besøg hvert sted). Kortet kan købes alle tre steder.
Kontakt: info@nivaagaard.dk / +4549141017.
29. oktober 2024
Malerkunstens mestre - Velázques, Goya og Picasso, inkl. middag
Billetten giver adgang til foredragsrækken, fri adgang til museet og middag efter det sidste foredrag.
Tirsdag den 29. oktober 2024, kl. 16.30.
Billetten giver adgang til foredragsrækken, fri adgang til museet og middag efter det sidste foredrag.
Kunsthistorikeren Birgitte Zacho gennemgår tre af kunstverdenens giganter.
Kunsthistorikeren Birgitte Zacho gennemgår tre af kunstverdenens giganter.
Malerkunstens mestre - Velázques, Goya og Picasso
Billetten giver adgang til alle tre foredrag, fri adgang til museet de tre dage samt kaffe og kage.
Tirsdag den 29. oktober 2024, kl. 16.30.
Billetten giver adgang til alle tre foredrag, fri adgang til museet de tre dage samt kaffe og kage.
Kunsthistorikeren Birgitte Zacho gennemgår tre af kunstverdenens giganter.
Kunsthistorikeren Birgitte Zacho gennemgår tre af kunstverdenens giganter.